Ana içeriğe atla

Kara Deliklerdeki İnanılmaz Yerçekimi Kuvveti



Yakın zamanda özel teleskoplarla ilk kez elde edilmiş, halka (simit) şeklinde bir kara delik sisteminin görüntüsü. Halka merkezindeki siyah çember karadeliğin kendisi, etrafındaki parlak bölge ise içine çekilen makroskopik objelerdir. Işık karadelikten kaçamadığı için karadelik karanlık gözükmektedir. 


KARA DELİKLERİN GÜCÜ

Kara delikler, içerisinde uzay-zamandaki ışığı bile içine çekebilecek kadar yüksek bir yerçekimi olan, dolayısıyla içinden hiçbir maddenin kaçamadığı küresel objelerdir. Bazı kara delikler  iğne ucu kadar olmasına rağmen kütlesi ayın kütlesine eşittir. Bazı kara delikler bir şehir büyüklüğünde olmasına rağmen güneşin 10 katı ağırlığındadır.

Şimdi Newton'un evrensel kütle çekim yasasını kullanarak 0,1 mm çapında ancak ay kadar kütleye sahip bir kara deliğin dış yüzeyindeki yerçekimi kuvvetinin, dünyanın yüzeyindeki yerçekimi kuvvetine göre kaç kat büyük olduğunu hesaplayalım:

Newton'un evrensel çekim yasası evrendeki birbirine belli bir uzaklıkta olan iki maddenin birbirini çekme kuvvetini bulmamızı sağlar:

 F = G* (m1 * m2 )                                                              (1)
                    r^2    
       
Denklem 1 deki F iki cismin arasındaki çekim kuvvetini (birimi N), m1 ve m2 iki cismin kütlelerini (birimleri kg), r iki cismin kütle merkezleri arasındaki uzaklığı (birimi m) ve G evrensel yerçekimi sabitini göstermektedir. G sabiti yaklaşık olarak 6,67×10^-11 büyüklüğünde ve birimi N*m^2/kg^2 dir. Şimdi önce dünyanın, dünyanın yüzeyindeki küresel bir objeye uyguladığı yerçekimini bulalım. Şekil 1 de görüldüğü üzere m2'ye dünyanın kütlesi (5,97*10^24 kg), m1'e dünya yüzeyindeki objenin kütlesi, r değerini ise dünyanın kütle merkezi ile m1 objesi arasındaki uzaklığı yani dünyanın yarıçapı* (6371 km = 6.371.000 m) olarak alalım.

* Hesaplamaları kolaylaştırmak için dünyayı küre olarak kabul ediyoruz. Ayrıca, m1 objesi dünyadan çok çok küçük olacağı için m1'in çapını ihmal ediyoruz. Eğer m1'in boyutu dünya ile karşılaştırılabilir bir büyüklükte olursa o zaman aralarındaki mesafe, yani r, iki objenin yarıçapları toplamına eşit olur.



Şekil 1 Evrendeki küre şeklindeki dünyanın ve onun yüzeyinde duran küresel bir objenin basit bir görüntüsü 


Şimdi Denklem 1'deki terimleri şu sırada yazalım:

F= (G*m2)* m1                                                                       (2)
         r^2

Üstteki paragrafta verilen G, m2 ve r değerlerini Denklem 2 de kullanarak dünyanın küresel m1 objesine uyguladığı yerçekimi kuvvetini bulabiliriz:

F= 9,81 * m1                                                                            (3)

Dikkat ederseniz Denklem 3'ün sağ tarafındaki sayı (9,81) Dünya'daki yerçekimi ivmesidir. Yani Denklem 2 ve Denklem 3'de eşitliğin sağ tarafındaki ilk terimde dünyadaki yerçekimi ivmesini buluyorsunuz. Bu terimin m1 ile çarpımı aslında dünya yüzeyindeki m1 objesinin (ya da herhangi bir objenin) dünyadaki ağırlığını (N) göstermektedir. Dolayısıyla, Denklem 1'in doğruluğunu da kanıtlamış olduk.

Dünyadaki yerçekimi ivmesinin 9,81 m/s^2 olduğunu  Newton'un evrensel yerçekimi yasasıyla (Denklem 1) bulduk. 

Şimdi ay kadar ağır ancak 0,1 mm boyutundaki (iğne ucu kadar) bir kara delikteki yerçekimi ivmesini bulalım. Aslında yapacağımız şey çok kolay, Denklem 2'yi ve Şekil 1'i kara deliğe göre uyarlayacağız. Bir diğer deyişle, m2 kütlesinde bir kara deliğin yüzeyinde bulunan ve karadelikten r kadar uzakta bulunan m1 objesine uygulanan kuvveti bulacağız. Şimdi m2 için kara deliğin kütlesini yani ayın kütlesini (7,35*10^22 kg) alıyoruz. r değerini ise 0,1 mm alıyoruz. Denklem iki'de bu değerleri koyduğumuzda kara delik üzerindeki m1 kütlesine sahip objeye uygulanan kuvvet aşağıdaki denklemle bulunur: 

F= 49,02*10^13 * m1                                                              (4)

Yani kara delikteki yerçekimi ivmesi  49,02*10^13 m/s^2'dir. Yani, dünyanın yerçekimi ivmesinin yaklaşık 50 trilyon katıdır. Ancak, Denklem 4'ün hesaplanması için m1 objesinin kara delikten ihmal edilecek kadar küçük olması lazımdır. 

Peki iğne ucu büyüklüğündeki bu kara deliğin yüzeyinde bir insan büyüklüğünde bir küre olsa bu kuvvet ne olur: Tahmini bir hesap yapalım. Diyelim ki objenin çapı 1 m olsun. O zaman Denklem 2'deki r mesafesi objenin kütle merkezi ile kara deliğin kütle merkezi arasındaki mesafenin toplamı yani kara deliğin yarıçapı (0.1 mm = 0.0001 m) ile kürenin yarıçapı (1 m) toplamı olur:

r= 1 m + 0.0001 m = 1,0001 m                                                 (5) 

Denklem 5'deki r değerini, G sabitini ve kara deliğin kütlesini Denklem 2'ye koyarsak m1 objesine uygulanan kuvvetin formulü aşağıdaki gibi olur:

 F= 4,90*10^12 * m1                                                                (6)



Sonuç: İnsan boyutundaki bir obje, iğne büyüklüğünde fakat ay kadar ağır bir karadeliğin yüzeyinde bulunursa görece 5 trilyon m/s^2 yerçekimi ivmesine maruz kalır. Bu değer dünyadaki yerçekimi ivmesinin yaklaşık 500 milyar katıdır. Bir diğer deyişle, bir insan, iğne ucu kadar küçük ancak ay kadar ağır bir karadelikte dünyadaki ağırlığının 500 milyar katı kadar daha ağır olur. 

Önemli Not: Denklem 2'yi kullanarak herhangi bir çapta ve büyüklükte bir karadelik küresinin yüzeyindeki herhangi bir boyutta ve kütledeki cisme uyguladığı yerçekimi ivmesini göreceli olarak hesaplayabilirsiniz. Ancak Newton'un yasası karadelikler de geçerli olmayabilir. Örneğin, Newton'un yasasına göre (Denklem 1) kütlesi sıfır veya sıfıra çok yakın olan ışığın üzerine uygulanan çekim kuvvetinin sıfır ya da sıfıra çok yakın olması gerekir. Ancak karadeliklerde bu olmamakta, ışık karadelikten kaçamamaktadır. Dolayısıyla, Newton'un yerçekimi yasasının karadeliklerde ne derecede doğru sonuç verdiğini araştırmak gerekir. Muhtemelen bununla ilgili araştırmalar çoktan yapılmıştır, ancak benim henüz bu konuyla ilgili bir bilgim yok.







Yorumlar

Popüler Yayınlar

A, B, C, D, E... Otomobil Segmentleri...

Otomobil Segmenti Nedir Bu yazımızıda sizlere aşağıdaki otomobil segmentleri hakkında özet bilgi vereceğiz. Keyifli okulamalar. A Segment - Basic – Mini Sınıf – Minicar – Şehir Arabası – Economy Car – City Car B Segment - Small – Küçük Sınıf Otomobiller – Küçük Aile Arabası C Segment - Lower Medium – Alt Orta Sınıf Otomobiller D Segment - Upper Medium – Üst Orta Sınıf  Otomobiller E Segment – Executive – Üst Sınıf  Otomobiller F Segment - Luxury – Lüks Sınıf  Otomobiller S Segment - Sports – Spor Otomobiller M Segment - Multi Ourpose Otomobiller J Segment - Sport Utility Otomobiller Otomobiller birbirleri ile kolay kıyaslanması amacıyla farklı sınıflara ayrılmaktadır. ABD’nin aksine Avrupa ülkeleri düzeyinde bu konuda belirli bir kural-yönetmelik bulunmamaktadır. Otomobillerin sınıfları bilinen marka ve modellerin kıyaslanması yoluyla tanımlanmaktadır. Örneğin Volkswagen Polo, Golf ve Passat iç hacim ve ebat farklılıkları nedeniyle farklı sınıflarda yer almak

Hibiskus (Mekke gülü,Nar çiçeği) Nedir ve Faydaları Nelerdir ?

Hibiskus Nerede Yetişir Anavatanı Neresidir? Hibiskus’un latince adı Kerkedeh’dir. Kerkedeh ise Sudan çöllerinde yetişen susuzluk gideren bir bitkidir. Zaten latince ismi olan Hibiskus da vücuda şifa veren, ferahlatan anlamındadır.Çay gibi demlenip içilir. Sudan’ın geleneksel bir içeceğidir. Halk dilinde yaprakları güle benzetildiği için Mekke gülü ya da Nar çiçeği olarak da bilinmektedir. “Agua de Jamaica” veya “Jamaika Gülü” adı verilen “hibiscus sabdariffa” bitkisi Jamaika, Meksika, Orta Amerika, Güney Amerika ve Karayip adalarına özgü bir bitkidir. Jamaika’da genellikle zencefil ile birlikte karıştırılıp, çay veya soğuk içecek olarak tüketilir. Hibiskus çayı “ekşi çay” olarak da bilinir. Yağları Yakıyor İçeriğinde yüksek oranda C vitamini bulunduran nar çiçeği, vücudun güçlenmesini ve yağ hücrelerinin yakılarak yok edilmesini sağlıyor. Özellikle basen, göbek, bel çevresinde birikmiş yağlar için nar çiçeği çayı faydalı etki gösteriyor. Kan Şekerini Düzenliyor. Bilimsel ar

Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım - How To Knitting Increase And Decrease 1

Örgümüzü kol altına kadar istediğimiz uzunluğa varana dek örüyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sonra şişimize 5 ilmek atıyoruz. Bunun İçin baş parmak yardımıyla bir halka oluşturup şişten geçiriyoruz. ( Başka bir ilmek atma şeklini yarın sizlerle paylaşacağım inşaallah.) Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sonra ilmeğimizi ipi çekip sıkılıyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Bu 5 ilmeği attıktan sonra ilk 4 tanesini örüyoruz. 5. ilmek ile 6. ilmeği yani ( 5 ilmek atmadan önceki ilk ilmeğimizi ) beraber örüyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Şimdi örgümüzü çeviriyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sol taraftaki ilk ilmeği örmeden sağ şişe aldık ve düz idi. Bu yüzden ipi kendimizden tarafa al

Düz Dar Etek Kalıbı Çizimi

Öncelikle lazım olacak malzemeleri ve bilgileri edinelim  Parşömen kağıdı, A4 kağıdı, cetvel , riga cetveli , kağıt makası , mezura , kalem Bel ölçüsü = 70 cm  Kalça ölçüsü = 94 cm  Kalça düşüklüğü = 20 cm Etek boyu = 55 cm Arka Kalça Hattı Uzunluğu Kural: (Kalça Ölçüsü / 4) + 1 =  24,5 cm =(94/4)+1 = 24,5 cm Ön Uzunluk Kural: (Kalça Ölçüsü / 4) - 1= 22,5 cm =(94/4)-1 = 22,5 cm Pens Hesaplaması Kural: (Kalça Ölçüsü - Bel Ölçüsü) / 2 = 12 cm   =( 94 – 70 ) / 2 = 12 cm 12 yi kural dahilinde 4 parçaya ( Ön , Ön Yan , Arka Yan , Arka   ) dağıtıyoruz. Kural 1: En az pens Önde , En fazla Yanlarda , Fazla Arkada olmalı. Kural 2: Ön Yan ve Arka Yan eşit olmalı. (Ön Yan = Arka Yan) Oranlar isteğe bağlı değişebilir, önemli olan kurallara uymasıdır. Uygulama : Anlaşılması kolay olsun diye A4 kağıdına eşel cetveli ile çizdim.Aynı şekilde parşömen kağıdına uygulayarak kalıbınızı çıkarabilirsiniz. Eşel cetveli: Dikiş malz

Boncuktan Salon Takımı Nasıl Yapılır ? Grafikli Anlatım

Gerekli malzemeler: Çizmeli Naylon ip , Pense , 1 kilo Cam kum boncuk , 1/2 kilo Cam boru boncuk , Makas , Çakmak , Boncuk iğnesi. Motifimize başlamadan önce, ipin dolaşmaması için ipi gerdirmeyi unutmayalım ! 2.85 cm ip keselim ve iki kat yapıp bağlıyalım. Sökülmemesi için ucunu çakmakla yakıyoruz.Şimdi ipliğimize 12 boncuk geçirelim. İğnemizi en baştaki boncuğun içinden geçirip halka yapalım. Sonra iğneye ( 1 boru 3 kum 1 boru ) geçirip Halkamızın ikinci boncuğundan iğnemizi geçirip çıkartalım. Geri dönüp iğnemizi son taktığımız boru boncuğun içinden geçirip borunun üstüne çıkıyoruz. 3 Kum 1 Boru takıp halkamızdaki üçüncü boncuktan geçiyoruz.Tekrar son taktığımız borunun içinden geçip tepeye çıkyoruz.12 kum boncuk bitene kadar bu işlemi tekrarlıyoruz. bitirişi yaparken İlk başladığımız yerle birleştiriyoruz.3 kum ipimizdeyken ilk başladığımız 3 lü nün birinci boncuğundan girip ikinci boncuğundan (yani orta boncuktan) çıkıyoru

İlk Defa Başlayacaklar için Uçak Yolculuğu

Merhaba, Bugün, uçak yolculuğu yapacaklar için genel bilgiler vermeye çalışacağız.  Deneyimlerimizi aktarmya çalışacağız, gene de her türlü bilgiyi ucuş yapacağınız havayolundan almanız sizin için daha yararlı olur. Yapacağınız herhangi bir yanlıştıktan ötürü de sorumluluk kabul etmiyoruz. -Uçuş süreci dört temel adımdan oluşur: 1. Havalimanına Geliş : Uçağınızın kalkış vaktinden; yurtiçi uçuşlar için en az iki saat, yurtdışı uçuşlar için en az 3-4 saat (pasaport kontrolü yüzünden) öncesinden havalimanına varmanızı tavsiye ederiz. 2. Giden Yolcu Girişi: Adı üstünde bulunduğunuz havalimanından başka yere gitmek isteyen yolcuların havalimanına girdiği yerdir. Bir çeşit x-ray cihazı ile vücut ve eşya taraması yapılır. Aramaya girmeden önce üstünüzde taşıdığınız her eşyayı, varsa, yedek bir çantaya atmanızı tavsiye ederiz. Bunun sebebi ise üst aramasında, elbise, ayakkabı ve gözlük hariç sanırım, hiçbir eşyayı üzerinizde taşımanıza izin verilmez. Yurtiçi uçuşlarda

Karekök İki'nin İrrasyonel Olduğunun İspatı

Öncelikle rasyonel ve irrasyonel sayılarının tanımını yapalım: Rasyonel sayı: Payı ve paydası tamsayı olan bir kesir olarak ifade edilebilen, bir diğer değişle virgülden sonraki belirlenebilen kısımdır. 1/2, 0,75, 0,50, 2 bunlara verilebilecek örneklerdir. İrrasyonel sayı: Payı ve paydası tamsayı olan bir kesir olarak yazılamayan sayılardır. Virgülden sonraki kısmı belirlenemez. Pi sayısı ve e sabiti, bunların en meşhur örneklerinden biridir. Şimdi karekök iki'nin irrasyonel olduğunun ispatına geçelim. Bunu yaparken karekök ikinin neden rasyonel olamayacağını ispatlayacağız: Kök ikinin , a ve b tam sayı olacak şekilde, a/b şeklinde ifade edilebildiğini düşünelim. Ayrıca, a ve b'nin aralarında 1'den başka ortak böleni olmadığını varsayalım (bu varsayımımız doğrudur, çünkü aralarında ortak böleni olsa bile a veya/ve b sadeleştirilip aralarında asal yapılabilir). Kök iki = a/b (1) Denklem (1) de eşitliğin her iki tarafının karesini alırsak ve

Akü Takviyesi

Bir sabah uyandınız. Aracınıza gittiniz. İşe geç kalmış olabilir, çocuğunuzu okula bırakmak zorunda kalabilir ya da herhangi bir sebebiniz olabilir. Koltuğa oturdunuz. Anahtarı kontağa taktınız. O da ne! Göstergeler açılmadı. Açılsa bile pır pır edip duruyor. Ayrıca marş basmıyor ve farlar sönükleşiyor . Başınızı direksiyona boşuna vurmayın, % 99 akünüz bitmiştir. Böyle zor bir durumla hepimiz karşılaşabiliriz. Bu yazımda akünün bitme sebepleri ve yapılacak işlemlerden bahsetmek istiyorum. Akü: Akü kelimesi Akümülatör'ün kısaltmasıdır. Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak depolayan ve gerektiğinde bunu yine elektrik enerjisine dönüştüren enerji kaynağıdır. Otomobillerde marş sistemini, ateşleme sistemini, ışıkları ve diğer doğru akım devrelerini çalıştırır. Akülerde standart olarak kurşundioksit içeren pozitif plakalar, saf kurşun içeren negatif plakalar, sülfirik asit (%39) ve saf su karışımı (%61) elektrolit bulunur. Akü Neden Biter? Akünün boşalma sebepl

Çekirgeler Hakkında Önemli Bilgiler

Yaşadığı yerler: Sıcak bölgelerde . Tarla, çayır ve su kenarlarında rastlanır. Özellikleri: Arka bacakları uzun ve sıçrayıcı özelliktedir. Ekinler için zararlıdırlar. Göçmen olanları, 5-6 cm veya daha uzunları vardır. Ömrü: Dört ay kadardır. Çeşitleri: Tarla, yeşil, değnek, İtalyan, Mısır, Afrika göçmen çekirgesi en meşhurlarıdır. Düzkanatlılar (Orthoptera) takımına bağlı böcekler. Ağız parçaları kesici ve çiğneyici olup, çoğunlukla nebâtî, bâzan da hayvânî maddelerle beslenirler. Uzun yapılı başlarının yanlarında bir çift iri petek göz ve alınlarında üç adet basit (osel) göz vardır. Bir çift olan antenleri, bâzılarında kısa, bâzılarında uzun olup, dokunma ve kokuya duyarlı kıllarla bezenmiştir. Çok uzak mesâfelerden rüzgârın getirdiği nebâtî besinlerin kokularını alırlar.  Üç parçalı göğüs kısımlarının her bölümünden bir çift bacak çıkar. Kanatlar da göğsün son iki halkasında yer alır. Üç çift bacağın ilk iki çifti yürümede, iri ve daha güçlü olan son çifti sıçramada kullanıl

ABS, ESP, VSA... Nedir bunlar?

Günümüzde otomobillerin sahip oldukları teknik özellikleri simgeleyen terimlerden bahsetmek istiyorum. Otomobillerin donanımlarını ve teknolojik özelliklerini anlatan ifadeler, yabancı dillerdeki kullanımlarına göre kısaltıldığı için anlaşılması güçleşiyor. Üstelik, aynı teknik özellikler, üreticiler tarafından farklı isimlerle de anılabiliyor. Aynı özellik, bir otomobil markasında farklı, diğer markada farklı isimlendirilebiliyor. Genelde sürüş güvenliğiyle ilgili bu terimlere kısaca değinelim; ABS (Antiblock Brake System) ABS , sürücülere, tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlayan, bu sayede aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak sürücüye yardımcı olan sistemi ifade ediyor. ASR (Acceleration Slip Regulation) Kısaca antipatinaj sistemi olarak de çevrilebilen ASR , araçta patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol ederek tutunmayı sağlıyor. Bu sistem, bazı markalarda '' EDL -Elektronik Diferansiyel Kilidi'' olar