Ana içeriğe atla

Akü Takviyesi


Bir sabah uyandınız. Aracınıza gittiniz. İşe geç kalmış olabilir, çocuğunuzu okula bırakmak zorunda kalabilir ya da herhangi bir sebebiniz olabilir.

Koltuğa oturdunuz. Anahtarı kontağa taktınız. O da ne! Göstergeler açılmadı. Açılsa bile pır pır edip duruyor. Ayrıca marş basmıyor ve farlar sönükleşiyor. Başınızı direksiyona boşuna vurmayın, % 99 akünüz bitmiştir.

Böyle zor bir durumla hepimiz karşılaşabiliriz. Bu yazımda akünün bitme sebepleri ve yapılacak işlemlerden bahsetmek istiyorum.

Akü:





Akü kelimesi Akümülatör'ün kısaltmasıdır. Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak depolayan ve gerektiğinde bunu yine elektrik enerjisine dönüştüren enerji kaynağıdır. Otomobillerde marş sistemini, ateşleme sistemini, ışıkları ve diğer doğru akım devrelerini çalıştırır. Akülerde standart olarak kurşundioksit içeren pozitif plakalar, saf kurşun içeren negatif plakalar, sülfirik asit (%39) ve saf su karışımı (%61) elektrolit bulunur.


Akü Neden Biter?

  • Akünün boşalma sebeplerini maddeler halinde sıralayabiliriz;
  • Akünün kalitesi
  • Akü kutup başlarında ve akünün üzerinde biriken toz ve kir.
  • Hava şartları, aşırı soğuk ve aşırı sıcak havalar
  • Aracın park halinde bekleme süresi
  • Aracın uzun süre çalıştırılmaması
  • Elektrik kullanan tüm devreler, saat, ses sistemi vb.
  • Park halinde açık bırakılan farlar, radyo, iç aydınlatma vb.
Akünün uzun süre kullanılabilmesi için yukarıda bahsedilen maddelere dikkat edilmesi gerekir. Araç sabit konumdayken ses sistemi kullanılıyorsa 1-2 saatte bir araç 10-15 dakika çalıştırılmalıdır. Eğer araç 15 günden fazla süre kullanılmayacaksa akü bağlantısının kesilmesi iyi olur.

BİLGİ: Akülerin ortalama 4-6 yıl ömrü vardır.

Akü Takviyesi Nasıl Yapılır:


  1. Aküsü biten araçla başka bir araç arasında takviye kablosu yardımıyla bağlantı kurulur. Dolu bir akü ile de bu işlem yapılabilir.
  2. Aküler aynı gerilim (12 V) ve akım şiddetinde (55Ah, 60Ah, 72Ah, vb.) olmalıdır.
  3. İki araç da çalışır vaziyette olmamalı ve araçlar birbirine kesinlikle temas etmemelidir.
  4. Kablo yardımıyla boş akünün pozitif (+) kutbu dolu akününün pozitif (+) kutbuna; dolu akünün negatif (-) kutbu ise aküsü biten aracın motor bloğunda bir bölüme ya da kaportasına bağlanır. Takviye kablosunu kesinlikle boş akünün negatif kutbuna bağlamayın. Kıvılcım çıkarıp yangına sebep olabilir.
  5. Olası kısa devrelerin önüne geçebilmek için iki kablonun açık uçlarının birbirine değmemesine çok özen gösterilmelidir. Herhangi bir olumsuz durumla karşılaşıldığında bağlantı derhal kesilmeli, yangın tüpleri hazır bekletilmelidir. 
  6. Aracı yüksek rölantide yaklaşık 5 dakika kadar çalıştırın bu süre zarfında akünüz şarj olmaya başlamış olacaktır.
  7. Aracınız ile diğer araç arasındaki kabloları, bağlantıları yaparken kullanılan sıranın tersi kullanılarak çıkartın. Yani ilk önce aracınızın kaportasına bağlı olan kabloyu sonra ise negatif kutup başındaki çıkarın. Sonra ise takviye aracın pozitif kutbu ile aracınızın aküsünün pozitif kutbunda bulunan kabloyu çıkarın.
  8. Aracınızı bu şekilde çalıştırmaya devam ettirip akünüzün şarj olmasını sağlamış olursunuz. 15-20 dakika araçla gezinti yapıp aküyü tamamen şarj edebilirsiniz.
  9. Bu işlemlere rağmen yine akünüz biterse yeni bir akü almanız gerekebilir.
  10. Halk arasında vurdurma olarak tabir edilen, manuel vitesli bir aracın itilerek hareket ettirilip 2. viteste ayağın debriyajdan birkaç kez aniden çekilmesi araca zarar veren bir uygulamadır. Enjektöre, triger kayışına, katalitik konventöre veya subaplara zarar verme ihtimali olabilir.
  11. En uygun yöntem servis desteği veya usta desteği almaktır.

Hangi Durumlarda Akü Takviyesi Yapılmaz?

  • Dijital göstergeli ve elektronik aksamlı yani beyinli araçlara akü takviyesi yapılmaması önerilmektedir.
  • LPG'li araçlarda akü bitmişse sigorta sökülüp takviye yapılmalıdır. LPG beynini yakabilirsiniz.
  • Otomatik şanzıman araçlara da akü takviyesi yapılmaması önerilmektedir.

NettenYazar Olarak Türkiye'nin en çok okunan otomobil segmenti makalesini aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

A, B, C, D, E... Otomobil Segmentleri...

Yorumlar

  1. Akü bitti araba çalışmıyor diye akü aktarması yapıyoruz. Akü aktarmayı tarif ediyorsunuz. Her iki araç ta çalışır durumda olmalı yazmışınız Allahaşkınıza nasıl olcak o? :)

    YanıtlaSil
  2. Mehmet Çetin3 Kasım 2016 02:00

    Yazıyı dikkatle okursanız "İki araç da çalışır vaziyette "olmamalı" ve araçlar birbirine kesinlikle temas etmemelidir." deniliyor. Yani çalışır vaziyetteki araçlara zaten akü takviyesi yapılmaz.

    YanıtlaSil
  3. Mehmet bey 2007 Honda civic aracı olan bir arkadaşım vardı ve akusu bitmişti. Bizim akü takviye si imkanımız vardı ama ne olur olmaz diye usta çağırıp akü değişimi yaptık. Sizce o gün akü takviyesi yapsaydik mantıklı olur muydu.

    YanıtlaSil
  4. Mehmet ÇETİN9 Aralık 2016 12:16

    Sayın Fatih Açıkgöz. Yazıda belirttiğim gibi günümüzde araçların elektronik beyine sahip olması akü takviyesinin olumsuz sonuçlar doğurmasına sebep oluyor. Hondacı arkadaşınız en doğrusunu yapmış. Aksi taktirde takviye aracın CPU birimine veya eğer araç tüplüyse lpg beynine kalıcı hasar verebilirdi. Orjinal akü ile değişim en sağlıklı yöntemdir.

    YanıtlaSil
  5. Merhabalar. Bundan birkaç sene önce Rover marka tüplü bir aracım vardı. Soğuktan dolayı akü zayıfladığı için aracımı çalıştıramamıştım. Çok bilmiş bir komşum yüzümden akü takviyesi yaptım ve bu seferde araç gaza geçmemeye başladı. lpg beyni yanmış. 600TL borç bularak yenisini aldım. Düşünün basit bir hata yüzünden 5-6 sene önce ödediğim parayı.

    YanıtlaSil
  6. :) bela geliyorum diyo sokak arasında bir şahinci rampaya aşagı vurdura vurdura geldi yanımızda durdu bizde tam binaya giriyorduk abi araban varmı dedi var demiş bulundum yardım sever bir milletiz ya getir arabayı bagladik benim devir dans ediyo farlarla birlikte gaza basıyom ama devir tutmuyo iniyo çîkîyo ertesi gūn gazciya gittim 20 tl format parasi geldim 20 tl gaz parasi şaşmaz çankaya arası 20gazı yemiş 10litre gaz araba benzine gecmiş bende ararıza ışığı yanmiş sanıyom dogru lpg ayarciya adam gaza basti devir dans ediyo kabutu açtı egildi Regūlatör gaz kaçırıyor dedi çihazı tuttu cıyak cıyak ötūyor bende baktık kokuyo Regūlatör degişecek dedi degistir dedim kac para montaj dahil 220 tl siz siz olun kesinlikle beyinli araclarda takviyeden uzak durun kūsen kūssūn

    YanıtlaSil
  7. Kış aylarında akü takviyesi yapmak bir işkence. bu yazı ile bu tür sorunları en aza indirmeniz dileği ile.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yorum yaparak bize yardımcı olursanız çok memnun oluruz. Şimdiden teşekkürler

Popüler Yayınlar

A, B, C, D, E... Otomobil Segmentleri...

Otomobil Segmenti Nedir Bu yazımızıda sizlere aşağıdaki otomobil segmentleri hakkında özet bilgi vereceğiz. Keyifli okulamalar. A Segment - Basic – Mini Sınıf – Minicar – Şehir Arabası – Economy Car – City Car B Segment - Small – Küçük Sınıf Otomobiller – Küçük Aile Arabası C Segment - Lower Medium – Alt Orta Sınıf Otomobiller D Segment - Upper Medium – Üst Orta Sınıf  Otomobiller E Segment – Executive – Üst Sınıf  Otomobiller F Segment - Luxury – Lüks Sınıf  Otomobiller S Segment - Sports – Spor Otomobiller M Segment - Multi Ourpose Otomobiller J Segment - Sport Utility Otomobiller Otomobiller birbirleri ile kolay kıyaslanması amacıyla farklı sınıflara ayrılmaktadır. ABD’nin aksine Avrupa ülkeleri düzeyinde bu konuda belirli bir kural-yönetmelik bulunmamaktadır. Otomobillerin sınıfları bilinen marka ve modellerin kıyaslanması yoluyla tanımlanmaktadır. Örneğin Volkswagen Polo, Golf ve Passat iç hacim ve ebat farklılıkları nedeniyle farklı sınıflarda yer almak

Hibiskus (Mekke gülü,Nar çiçeği) Nedir ve Faydaları Nelerdir ?

Hibiskus Nerede Yetişir Anavatanı Neresidir? Hibiskus’un latince adı Kerkedeh’dir. Kerkedeh ise Sudan çöllerinde yetişen susuzluk gideren bir bitkidir. Zaten latince ismi olan Hibiskus da vücuda şifa veren, ferahlatan anlamındadır.Çay gibi demlenip içilir. Sudan’ın geleneksel bir içeceğidir. Halk dilinde yaprakları güle benzetildiği için Mekke gülü ya da Nar çiçeği olarak da bilinmektedir. “Agua de Jamaica” veya “Jamaika Gülü” adı verilen “hibiscus sabdariffa” bitkisi Jamaika, Meksika, Orta Amerika, Güney Amerika ve Karayip adalarına özgü bir bitkidir. Jamaika’da genellikle zencefil ile birlikte karıştırılıp, çay veya soğuk içecek olarak tüketilir. Hibiskus çayı “ekşi çay” olarak da bilinir. Yağları Yakıyor İçeriğinde yüksek oranda C vitamini bulunduran nar çiçeği, vücudun güçlenmesini ve yağ hücrelerinin yakılarak yok edilmesini sağlıyor. Özellikle basen, göbek, bel çevresinde birikmiş yağlar için nar çiçeği çayı faydalı etki gösteriyor. Kan Şekerini Düzenliyor. Bilimsel ar

Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım - How To Knitting Increase And Decrease 1

Örgümüzü kol altına kadar istediğimiz uzunluğa varana dek örüyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sonra şişimize 5 ilmek atıyoruz. Bunun İçin baş parmak yardımıyla bir halka oluşturup şişten geçiriyoruz. ( Başka bir ilmek atma şeklini yarın sizlerle paylaşacağım inşaallah.) Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sonra ilmeğimizi ipi çekip sıkılıyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Bu 5 ilmeği attıktan sonra ilk 4 tanesini örüyoruz. 5. ilmek ile 6. ilmeği yani ( 5 ilmek atmadan önceki ilk ilmeğimizi ) beraber örüyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Şimdi örgümüzü çeviriyoruz. Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Netten Yazar - Yelek Kol Kesimi Resimli Anlatım Sol taraftaki ilk ilmeği örmeden sağ şişe aldık ve düz idi. Bu yüzden ipi kendimizden tarafa al

Düz Dar Etek Kalıbı Çizimi

Öncelikle lazım olacak malzemeleri ve bilgileri edinelim  Parşömen kağıdı, A4 kağıdı, cetvel , riga cetveli , kağıt makası , mezura , kalem Bel ölçüsü = 70 cm  Kalça ölçüsü = 94 cm  Kalça düşüklüğü = 20 cm Etek boyu = 55 cm Arka Kalça Hattı Uzunluğu Kural: (Kalça Ölçüsü / 4) + 1 =  24,5 cm =(94/4)+1 = 24,5 cm Ön Uzunluk Kural: (Kalça Ölçüsü / 4) - 1= 22,5 cm =(94/4)-1 = 22,5 cm Pens Hesaplaması Kural: (Kalça Ölçüsü - Bel Ölçüsü) / 2 = 12 cm   =( 94 – 70 ) / 2 = 12 cm 12 yi kural dahilinde 4 parçaya ( Ön , Ön Yan , Arka Yan , Arka   ) dağıtıyoruz. Kural 1: En az pens Önde , En fazla Yanlarda , Fazla Arkada olmalı. Kural 2: Ön Yan ve Arka Yan eşit olmalı. (Ön Yan = Arka Yan) Oranlar isteğe bağlı değişebilir, önemli olan kurallara uymasıdır. Uygulama : Anlaşılması kolay olsun diye A4 kağıdına eşel cetveli ile çizdim.Aynı şekilde parşömen kağıdına uygulayarak kalıbınızı çıkarabilirsiniz. Eşel cetveli: Dikiş malz

Boncuktan Salon Takımı Nasıl Yapılır ? Grafikli Anlatım

Gerekli malzemeler: Çizmeli Naylon ip , Pense , 1 kilo Cam kum boncuk , 1/2 kilo Cam boru boncuk , Makas , Çakmak , Boncuk iğnesi. Motifimize başlamadan önce, ipin dolaşmaması için ipi gerdirmeyi unutmayalım ! 2.85 cm ip keselim ve iki kat yapıp bağlıyalım. Sökülmemesi için ucunu çakmakla yakıyoruz.Şimdi ipliğimize 12 boncuk geçirelim. İğnemizi en baştaki boncuğun içinden geçirip halka yapalım. Sonra iğneye ( 1 boru 3 kum 1 boru ) geçirip Halkamızın ikinci boncuğundan iğnemizi geçirip çıkartalım. Geri dönüp iğnemizi son taktığımız boru boncuğun içinden geçirip borunun üstüne çıkıyoruz. 3 Kum 1 Boru takıp halkamızdaki üçüncü boncuktan geçiyoruz.Tekrar son taktığımız borunun içinden geçip tepeye çıkyoruz.12 kum boncuk bitene kadar bu işlemi tekrarlıyoruz. bitirişi yaparken İlk başladığımız yerle birleştiriyoruz.3 kum ipimizdeyken ilk başladığımız 3 lü nün birinci boncuğundan girip ikinci boncuğundan (yani orta boncuktan) çıkıyoru

İlk Defa Başlayacaklar için Uçak Yolculuğu

Merhaba, Bugün, uçak yolculuğu yapacaklar için genel bilgiler vermeye çalışacağız.  Deneyimlerimizi aktarmya çalışacağız, gene de her türlü bilgiyi ucuş yapacağınız havayolundan almanız sizin için daha yararlı olur. Yapacağınız herhangi bir yanlıştıktan ötürü de sorumluluk kabul etmiyoruz. -Uçuş süreci dört temel adımdan oluşur: 1. Havalimanına Geliş : Uçağınızın kalkış vaktinden; yurtiçi uçuşlar için en az iki saat, yurtdışı uçuşlar için en az 3-4 saat (pasaport kontrolü yüzünden) öncesinden havalimanına varmanızı tavsiye ederiz. 2. Giden Yolcu Girişi: Adı üstünde bulunduğunuz havalimanından başka yere gitmek isteyen yolcuların havalimanına girdiği yerdir. Bir çeşit x-ray cihazı ile vücut ve eşya taraması yapılır. Aramaya girmeden önce üstünüzde taşıdığınız her eşyayı, varsa, yedek bir çantaya atmanızı tavsiye ederiz. Bunun sebebi ise üst aramasında, elbise, ayakkabı ve gözlük hariç sanırım, hiçbir eşyayı üzerinizde taşımanıza izin verilmez. Yurtiçi uçuşlarda

Karekök İki'nin İrrasyonel Olduğunun İspatı

Öncelikle rasyonel ve irrasyonel sayılarının tanımını yapalım: Rasyonel sayı: Payı ve paydası tamsayı olan bir kesir olarak ifade edilebilen, bir diğer değişle virgülden sonraki belirlenebilen kısımdır. 1/2, 0,75, 0,50, 2 bunlara verilebilecek örneklerdir. İrrasyonel sayı: Payı ve paydası tamsayı olan bir kesir olarak yazılamayan sayılardır. Virgülden sonraki kısmı belirlenemez. Pi sayısı ve e sabiti, bunların en meşhur örneklerinden biridir. Şimdi karekök iki'nin irrasyonel olduğunun ispatına geçelim. Bunu yaparken karekök ikinin neden rasyonel olamayacağını ispatlayacağız: Kök ikinin , a ve b tam sayı olacak şekilde, a/b şeklinde ifade edilebildiğini düşünelim. Ayrıca, a ve b'nin aralarında 1'den başka ortak böleni olmadığını varsayalım (bu varsayımımız doğrudur, çünkü aralarında ortak böleni olsa bile a veya/ve b sadeleştirilip aralarında asal yapılabilir). Kök iki = a/b (1) Denklem (1) de eşitliğin her iki tarafının karesini alırsak ve

Çekirgeler Hakkında Önemli Bilgiler

Yaşadığı yerler: Sıcak bölgelerde . Tarla, çayır ve su kenarlarında rastlanır. Özellikleri: Arka bacakları uzun ve sıçrayıcı özelliktedir. Ekinler için zararlıdırlar. Göçmen olanları, 5-6 cm veya daha uzunları vardır. Ömrü: Dört ay kadardır. Çeşitleri: Tarla, yeşil, değnek, İtalyan, Mısır, Afrika göçmen çekirgesi en meşhurlarıdır. Düzkanatlılar (Orthoptera) takımına bağlı böcekler. Ağız parçaları kesici ve çiğneyici olup, çoğunlukla nebâtî, bâzan da hayvânî maddelerle beslenirler. Uzun yapılı başlarının yanlarında bir çift iri petek göz ve alınlarında üç adet basit (osel) göz vardır. Bir çift olan antenleri, bâzılarında kısa, bâzılarında uzun olup, dokunma ve kokuya duyarlı kıllarla bezenmiştir. Çok uzak mesâfelerden rüzgârın getirdiği nebâtî besinlerin kokularını alırlar.  Üç parçalı göğüs kısımlarının her bölümünden bir çift bacak çıkar. Kanatlar da göğsün son iki halkasında yer alır. Üç çift bacağın ilk iki çifti yürümede, iri ve daha güçlü olan son çifti sıçramada kullanıl

ABS, ESP, VSA... Nedir bunlar?

Günümüzde otomobillerin sahip oldukları teknik özellikleri simgeleyen terimlerden bahsetmek istiyorum. Otomobillerin donanımlarını ve teknolojik özelliklerini anlatan ifadeler, yabancı dillerdeki kullanımlarına göre kısaltıldığı için anlaşılması güçleşiyor. Üstelik, aynı teknik özellikler, üreticiler tarafından farklı isimlerle de anılabiliyor. Aynı özellik, bir otomobil markasında farklı, diğer markada farklı isimlendirilebiliyor. Genelde sürüş güvenliğiyle ilgili bu terimlere kısaca değinelim; ABS (Antiblock Brake System) ABS , sürücülere, tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlayan, bu sayede aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak sürücüye yardımcı olan sistemi ifade ediyor. ASR (Acceleration Slip Regulation) Kısaca antipatinaj sistemi olarak de çevrilebilen ASR , araçta patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol ederek tutunmayı sağlıyor. Bu sistem, bazı markalarda '' EDL -Elektronik Diferansiyel Kilidi'' olar