Bir sabah uyandınız. Aracınıza gittiniz. İşe geç kalmış olabilir, çocuğunuzu okula bırakmak zorunda kalabilir ya da herhangi bir sebebiniz olabilir.
Koltuğa oturdunuz. Anahtarı kontağa taktınız. O da ne! Göstergeler açılmadı. Açılsa bile pır pır edip duruyor. Ayrıca marş basmıyor ve farlar sönükleşiyor. Başınızı direksiyona boşuna vurmayın, % 99 akünüz bitmiştir.Böyle zor bir durumla hepimiz karşılaşabiliriz. Bu yazımda akünün bitme sebepleri ve yapılacak işlemlerden bahsetmek istiyorum.
Akü:
Akü kelimesi Akümülatör'ün kısaltmasıdır. Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak depolayan ve gerektiğinde bunu yine elektrik enerjisine dönüştüren enerji kaynağıdır. Otomobillerde marş sistemini, ateşleme sistemini, ışıkları ve diğer doğru akım devrelerini çalıştırır. Akülerde standart olarak kurşundioksit içeren pozitif plakalar, saf kurşun içeren negatif plakalar, sülfirik asit (%39) ve saf su karışımı (%61) elektrolit bulunur.
Akü Neden Biter?
- Akünün boşalma sebeplerini maddeler halinde sıralayabiliriz;
- Akünün kalitesi
- Akü kutup başlarında ve akünün üzerinde biriken toz ve kir.
- Hava şartları, aşırı soğuk ve aşırı sıcak havalar
- Aracın park halinde bekleme süresi
- Aracın uzun süre çalıştırılmaması
- Elektrik kullanan tüm devreler, saat, ses sistemi vb.
- Park halinde açık bırakılan farlar, radyo, iç aydınlatma vb.
BİLGİ: Akülerin ortalama 4-6 yıl ömrü vardır.
Akü Takviyesi Nasıl Yapılır:
- Aküsü biten araçla başka bir araç arasında takviye kablosu yardımıyla bağlantı kurulur. Dolu bir akü ile de bu işlem yapılabilir.
- Aküler aynı gerilim (12 V) ve akım şiddetinde (55Ah, 60Ah, 72Ah, vb.) olmalıdır.
- İki araç da çalışır vaziyette olmamalı ve araçlar birbirine kesinlikle temas etmemelidir.
- Kablo yardımıyla boş akünün pozitif (+) kutbu dolu akününün pozitif (+) kutbuna; dolu akünün negatif (-) kutbu ise aküsü biten aracın motor bloğunda bir bölüme ya da kaportasına bağlanır. Takviye kablosunu kesinlikle boş akünün negatif kutbuna bağlamayın. Kıvılcım çıkarıp yangına sebep olabilir.
- Olası kısa devrelerin önüne geçebilmek için iki kablonun açık uçlarının birbirine değmemesine çok özen gösterilmelidir. Herhangi bir olumsuz durumla karşılaşıldığında bağlantı derhal kesilmeli, yangın tüpleri hazır bekletilmelidir.
- Aracı yüksek rölantide yaklaşık 5 dakika kadar çalıştırın bu süre zarfında akünüz şarj olmaya başlamış olacaktır.
- Aracınız ile diğer araç arasındaki kabloları, bağlantıları yaparken kullanılan sıranın tersi kullanılarak çıkartın. Yani ilk önce aracınızın kaportasına bağlı olan kabloyu sonra ise negatif kutup başındaki çıkarın. Sonra ise takviye aracın pozitif kutbu ile aracınızın aküsünün pozitif kutbunda bulunan kabloyu çıkarın.
- Aracınızı bu şekilde çalıştırmaya devam ettirip akünüzün şarj olmasını sağlamış olursunuz. 15-20 dakika araçla gezinti yapıp aküyü tamamen şarj edebilirsiniz.
- Bu işlemlere rağmen yine akünüz biterse yeni bir akü almanız gerekebilir.
- Halk arasında vurdurma olarak tabir edilen, manuel vitesli bir aracın itilerek hareket ettirilip 2. viteste ayağın debriyajdan birkaç kez aniden çekilmesi araca zarar veren bir uygulamadır. Enjektöre, triger kayışına, katalitik konventöre veya subaplara zarar verme ihtimali olabilir.
- En uygun yöntem servis desteği veya usta desteği almaktır.
Hangi Durumlarda Akü Takviyesi Yapılmaz?
- Dijital göstergeli ve elektronik aksamlı yani beyinli araçlara akü takviyesi yapılmaması önerilmektedir.
- LPG'li araçlarda akü bitmişse sigorta sökülüp takviye yapılmalıdır. LPG beynini yakabilirsiniz.
- Otomatik şanzımanlı araçlara da akü takviyesi yapılmaması önerilmektedir.
NettenYazar Olarak Türkiye'nin en çok okunan otomobil segmenti makalesini aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.
A, B, C, D, E... Otomobil Segmentleri...
Akü bitti araba çalışmıyor diye akü aktarması yapıyoruz. Akü aktarmayı tarif ediyorsunuz. Her iki araç ta çalışır durumda olmalı yazmışınız Allahaşkınıza nasıl olcak o? :)
YanıtlaSilYazıyı dikkatle okursanız "İki araç da çalışır vaziyette "olmamalı" ve araçlar birbirine kesinlikle temas etmemelidir." deniliyor. Yani çalışır vaziyetteki araçlara zaten akü takviyesi yapılmaz.
YanıtlaSilMehmet bey 2007 Honda civic aracı olan bir arkadaşım vardı ve akusu bitmişti. Bizim akü takviye si imkanımız vardı ama ne olur olmaz diye usta çağırıp akü değişimi yaptık. Sizce o gün akü takviyesi yapsaydik mantıklı olur muydu.
YanıtlaSilSayın Fatih Açıkgöz. Yazıda belirttiğim gibi günümüzde araçların elektronik beyine sahip olması akü takviyesinin olumsuz sonuçlar doğurmasına sebep oluyor. Hondacı arkadaşınız en doğrusunu yapmış. Aksi taktirde takviye aracın CPU birimine veya eğer araç tüplüyse lpg beynine kalıcı hasar verebilirdi. Orjinal akü ile değişim en sağlıklı yöntemdir.
YanıtlaSilMerhabalar. Bundan birkaç sene önce Rover marka tüplü bir aracım vardı. Soğuktan dolayı akü zayıfladığı için aracımı çalıştıramamıştım. Çok bilmiş bir komşum yüzümden akü takviyesi yaptım ve bu seferde araç gaza geçmemeye başladı. lpg beyni yanmış. 600TL borç bularak yenisini aldım. Düşünün basit bir hata yüzünden 5-6 sene önce ödediğim parayı.
YanıtlaSil:) bela geliyorum diyo sokak arasında bir şahinci rampaya aşagı vurdura vurdura geldi yanımızda durdu bizde tam binaya giriyorduk abi araban varmı dedi var demiş bulundum yardım sever bir milletiz ya getir arabayı bagladik benim devir dans ediyo farlarla birlikte gaza basıyom ama devir tutmuyo iniyo çîkîyo ertesi gūn gazciya gittim 20 tl format parasi geldim 20 tl gaz parasi şaşmaz çankaya arası 20gazı yemiş 10litre gaz araba benzine gecmiş bende ararıza ışığı yanmiş sanıyom dogru lpg ayarciya adam gaza basti devir dans ediyo kabutu açtı egildi Regūlatör gaz kaçırıyor dedi çihazı tuttu cıyak cıyak ötūyor bende baktık kokuyo Regūlatör degişecek dedi degistir dedim kac para montaj dahil 220 tl siz siz olun kesinlikle beyinli araclarda takviyeden uzak durun kūsen kūssūn
YanıtlaSilKış aylarında akü takviyesi yapmak bir işkence. bu yazı ile bu tür sorunları en aza indirmeniz dileği ile.
YanıtlaSil