Günümüzde otomobillerin sahip oldukları teknik özellikleri simgeleyen terimlerden bahsetmek istiyorum.
Otomobillerin donanımlarını ve teknolojik özelliklerini anlatan ifadeler, yabancı dillerdeki kullanımlarına göre kısaltıldığı için anlaşılması güçleşiyor. Üstelik, aynı teknik özellikler, üreticiler tarafından farklı isimlerle de anılabiliyor. Aynı özellik, bir otomobil markasında farklı, diğer markada farklı isimlendirilebiliyor. Genelde sürüş güvenliğiyle ilgili bu terimlere kısaca değinelim;
ABS (Antiblock Brake System)
ABS, sürücülere, tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlayan, bu sayede aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak sürücüye yardımcı olan sistemi ifade ediyor.ASR (Acceleration Slip Regulation)
Kısaca antipatinaj sistemi olarak de çevrilebilen ASR, araçta patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol ederek tutunmayı sağlıyor. Bu sistem, bazı markalarda ''EDL-Elektronik Diferansiyel Kilidi'' olarak da adlandırılıyor.ASC+T (Automatic Stability Control + Traction)
Elektronik çekiş kontrol sistemi olarak tanımlanan sistem, aracı seyir halindeyken sensörler aracılığıyla sürekli takip ediyor. Bu sistem, bazı markalarda ''TCS'' olarak isimlendiriliyor. Aracın genel seyir sistemini hafızaya alıp takip eder ve sürücünün ani gaz vermesinde tehlikeyi önlemek için motorun gücünün aniden artmasını sınırlandırıp tehlikelere karşı korur. TCS, her bir beygir gücünden azami hareket sağlamanıza yardımcı olur. Ayağınızı indirdiğinizde TCS tekerleklerin fazladan dönmesini ve gereksiz yere güç harcamanızı durdurur.BAS (Brake Assist System) / EBA (Emergency Brake Assist)
Sürücünün fren pedalına sert basması halinde fren gücünün tam olarak devreye girmesini simgeliyor.EPB veya APB (Electro-Mechanichal Parking Brake)
Klasik el freninin yerine geçen bu sistemde, el freni, anahtar kontak yuvasından çıkarıldığında otomatik olarak devreye giriyor.ESP (Electronic Stability Control) / VSA (Vehicle Stability Assist)
Koşullar daha tehditkâr olduğunda veya virajlarda biraz daha hızlı gitmeye karar verdiğinizde ESP, koşullar pek de ideal olmasa bile daha güvenli, yumuşak ve kontrollü bir sürüş için devreye girer. Direksiyon simidinden, lastiklerden, frenlerden ve gaz pedalından gelen bilgileri izleyerek daima mükemmel bir çizgide kalmanızı sağlamak için gerekli ayarları yapar. Honda gibi otomobillerde VSA olarak geçer.EBD (Electronic Brake Distributor)
Fren yapılması halinde gücün ön ve arkadaki akslara dengeli şekilde dağılmasını ve böylece güvenli fren yapılmasına yardımcı oluyor.DSR (Dynamic Steering Response)
Dinamik Sürüş Desteği. Direksiyon sistemi, frenler, şanzıman ve şasiyi, sürücünü her hareketini anında hassas komutlara dönüştüren tek ve hızlı tepki veren bir ünite haline getirir.HHC (Hill Hold Control)
''Yokuş kalkış desteği'' olarak Türkçeye çevrilen teknik, rampada duran aracın stop ettirilmeden kalkışına yardımcı oluyor. Genelde otomatik vitesli araçlarda bulunur.MSR (Motor Schleppmomenten Regelung)
Özellikle kaygan zeminlerde, sürücünün ayağını gaz pedalından çekmesiyle oluşacak kaymayı, motor torkunu kullanarak önlemeye çalışan sistemin adı.SRS (Suplementary Restraint System)
Türkçe'de hava yastığı olarak kullanılan sistem, çarpışma sırasında, çok kısa bir süre içinde otomatik olarak devreye girerek, sürücü ve yolcuların korunmasını sağlıyor. Airbag sistemi.Tiptronic (Triptonik)
Araçlardaki şanzımanın/vitesin manüel ya da otomatik olarak kullanılabilmesini ifade ediyor.Cruise Control (Hız Sabitleyici)
Otomatik hız kontrol sistemi olarak tanımlanan ''Cruise Control'' sürücü tarafından devreye sokulduğunda, aracın hızı sabitleniyor sistem gaza, frene ya da sistemi çalıştıran düğmeye yeniden basıldığında devreden çıkıyor. Yeni nesil bazı modellerde kullanılan, ''Akıllı Cruise Control'' sistemi ise sensörler aracılığıyla öndeki araçla olan mesafeyi kontrol ederek aracı yavaşlatıyor. Buna benzer teknolojiler bazı markalarda ''ACC-Adaptif Hız Kontrol Sistemi'' olarak da adlandırıyor.Immobiliser (Çipli Anahtar Sistemi)
Bazı markaların ''IPS-Akıllı Güvenlik Sistemi'' olarak isimlendirdiği sistem, kontak anahtarının içindeki çip yardımıyla, kopya kontak anahtarlarının motoru çalıştırmasını önlüyor.
Otomobil Segmenleri ile ilgili yazımızı okumak için lütfen aşağıdaki linke tıklayınız.
Çok güzel bir yazı...
YanıtlaSilESP ile VSA nın aynı olduğunu yazınızdan öğrendim teşekkürler Mehmet Bey
YanıtlaSilteşekkürler
YanıtlaSilEllerinize sağlık , vsa yı sizden öğrendim
YanıtlaSilAbs, esp, vsa gibi araba ve otomobil terimlerini anlatan çok güzel bir yazı olmuş. Elinize sağlık
YanıtlaSilAbs - Esp - Vsa konusunda çok güzel ve açıklayıcı bir yazı. teşekkürler
YanıtlaSilPeki ASD nedir acaba
YanıtlaSil