A
ABS (Antilock Braking System): Kilitlenmeyen fren sistemi
Aerodinamik: Otomobillerin hava sürtünme katsayısını ve hava direncinin yakıt tüketimine etkisini inceler
Airbag (Hava Yastığı): Çarpışmalara karşı yolcu ve sürücüleri koruyan sistem
Aks (Dingil): Üzerinde tekerleğin döndüğü mil
Akümülatör (Akü): Elektrik enerjisini kimyasal enerji halinde depolayan ve elektrik devrelerinin çalışmasını sağlayan üreteç
Akü Takviyesi: Otomobilin aküsü boşaldığında, başka bir akünün biten aküye uygun şekilde bağlanıp şarj edilmesi
Alt ölü nokta: Pistonun silindir içinde inebildiği en alt nokta
Alternatör: Dalgalı (alternatif) akım meydana getiren eleman
Amortisör: Yoldan tekerlere gelen sarsıntıları azaltan yay sistemi
Antifriz: Soğutma sistemindeki suyun donmasını engelleyen alkol-su karışımı
Araç Muayenesi: Trafiğe çıkan motorlu ve motorsuz araçların teknik yeterliliklerinin TÜVTÜRK tarafından periyodik olarak kontrol edilmesi
ASC (Automatic Stability Control): Elektronik çekiş kontrol sistemi
ASR (Acceleration Slip Regulation): Antipatinaj sistemi
Ateşleme Sistemi: Silindirlerde sıkışan hava-yakıt karışımının yanması için bujilere yüksek voltajlı kıvılcım sağlayan sistem
Atmosfer Basıncı: Değeri 760 mm civa olan basınç birimi
B
BAS (Brake Assist System): Acil fren sistemi
Batarya: Elektrikli otomobillerde motor yerine geçen enerji kaynağı
Benzin: Ham petrolden elde edilen ve otomobillerde yakıt olarak kullanılan bir hidrokarbon
Benzinli Motor: Yakıt olarak benzinle çalışan motor
Beygir Gücü: 75 kg ağırlığındaki bir yükün 1 saniyede 1 metre hareket ettirilmesi için gerekli olan güç miktarı. 0, 7457 kw’a eş değer güç birimi
Bijon: Tekerleği diske bağlamaya yarayan civata
Bijon Anahtarı: Bijonları sıkıp gevşetmeye yarayan aparat
Biyel: Piston ile krank milini birleştiren parça
Boxer motor: Silindirleri yatay bir düzlem üzerinde bulunan yatık silindirli motor
Buji: Kıvılcım çıkarmak suretiyle yakıtın yanmasını sağlayan, iki elektrodu ve porseleni bulunan parça
C
Conta: Mekanik aksamların birleşme noktalarına, sızdırmazlık sağlamak amacıyla konulan madeni levha
Coupe: İki veya üç kapılı, sert tavanlı, üstü açılmayan, dört ya da beş kişilik otomobil
Crossover: Otomobil ile SUV arası geçiş modeli araçlar
Cruise Control (Hız Sabitleyici): Otomobilin istenilen sabit hız değerinde gitmesini sağlayan sistem
Çapraz Lastik: Gövde katları çapraz olarak dizilmiş lastik
D
Debriyaj: Motor kuvvetini şanzıman sistemine aktaran sistem
Değişken Supap Zamanlaması: Motorun her devirde en verimli çalışmasını sağlayan sistem
Detenasyon: Silindir içinde yanmanın düzensiz olarak gerçekleşmesi
Devirdaim Pompası: Soğutma sistemi elemanı
Diferansiyel: Virajlarda ve dönüşlerde otomobilin savrulmaması için arka tekerleklerin tur sayısını ayarlayan sistem
Dikiz Aynası: Sürücünün otomobilin arkasını ve yanlarını görmesini sağlayan tümsek ayna
Dinamo: Mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirerek farların yanmasını, akünün şarj olmasını ve ateşleme sisteminin çalışmasını sağlayan sistem
Direksiyon: Otomobilin istenilen yöne gitmesi için ön tekerleklerin kontrolünü sağlayan sistem
Disk Fren: Fren balatalarının tekerleğe monte edilmiş diskleri sıkmasıyla çalışan fren sistemi
Distribütör: Yüksek voltajlı akımı, motorun ateşleme sırasına göre bujilere dağıtan parça
Dizel Motor: Yakıt olarak motorinle çalışan motor
Dört Zamanlı Motor: Yakıt kullanımında emme, sıkıştırma, iş ve egzoz sırasına göre çalışan motor
DSR (Dynamic Steering Response): Dinamik sürüş desteği
E
EBD (Electronic Brake Distributor): Fren denge sistemi
Egzantrik (Kam) Mili: Subapların açılma/kapanma sürelerini ve zamanlamasını ayarlayan parça
Egzoz: Silindir içinde yanmış yakıttan artan gazların dışarıya atılmasını sağlayan sistem
Elektrik Sistemi: Otomobillerde elektronik donanımın çalışmasını sağlayan sistem
Elektrikli Otomobil: Elektrik enerjisi ile çalışan bataryalı otomobil
Elektrolit: Aküde bulunan sülfirik asit ve saf su karışımı
Emniyet Kemeri: Otomobillerde sürücü ve yolcuların güvenliklerini sağlayan, koltuklara entegre edilmiş şerit düzenek
Endüksiyon Bobini: 6-12 voltluk akü voltajını bujilerde yüksek voltaja çıkaran transformatör
ESP (Electronic Stability Control): Elektronik denge sistemi, VSA
Euro NCAP: Avrupa Yeni Otomobil Değerlendirme Programı
F
Far: Otomobilin önünde bulunan aydınlatma elemanı
Filtre (Hava Filtresi): Motora giren havayı süzerek toz ve partiküllerden arındıran parça
Filtre (Yağ Filtresi): Motor yağını süzerek toz ve partiküllerden arındıran parça
Flaşör: 4 sinyal lambasının aynı anda yanmasını sağlayan sistem
Fren: Otomobili yavaşlatan ve durduran sistem
Fren Balatası: Fren pedalına basıldığı anda fren kampanasına sürterek yavaşlama ve durma etkisi yapan parça
Fren Kampanası: Dönen tekerlekleri frenlemek için araç tekerleklerine takılan madeni parça
G
Gaz Kelebeği: Karbüratörde bulunan karışım boğazının alt kesiminde, kendi ekseni çevresinde dönmek suretiyle silindirlere giden karışım miktarını arttıran veya eksilten bir parça
Gaz Pedalı: Doğrudan karbüratör gaz kelebeğine bağlı olan, otomobile verilen gaz miktarının ayarlanmasını sağlayan pedal
Gres yağı: Akışkan bir yağ ile kalınlaştırıcı bir maddenin, katı ile yarı akışkan arasında yapı değişikliği gösterdiği yağ türü
Güç: Birim zamanda yapılan iş miktarı
H
Hararet: Otomobilin çalışması sırasında radyatör ve motor içinde oluşan sıcaklık derecesi
Hatchback: 3 veya 5 kapılı, kısa bagajı olan otomobil türü
Hava Soğutmalı Motor: Soğutmanın hava ile gerçekleştiği motor çeşidi
Helezon Yay: Çelik telden yapılmış yay
HHC (Hill Hold Control): Yokuş kalkış desteği
Hız: Otomobilin birim zamanda aldığı yol
Hibrit Otomobil: Elektrik motoru ve benzinli motoru bir arada içeren otomobil
Hidrolik Fren: Hidrolik fren yağını basınç yardımıyla frenlere ileten sistem
Hidrolik Basınç: Fren balatalarını çalıştırmak için tekerlek silindirleri içinde oluşan basınç
I
Immobiliser: Çipli anahtar sistemi
Isofix: Emniyet kemeri kullanmadan çocuk koltuğunu güvenle bağlamayı sağlayan uluslararası standart montaj sistemi
İ
İçten Yanmalı Motor: Yakıtın motorun içinde yanması prensibine dayanan motor türü
İvme: Otomobilin hızının birim zamanda değişmesi
J
Jikle: Motorun yüksek devirde çalışabilmesi için fazla benzin akışını sağlayan düzenek
K
Karbondioksit (CO2): Motordaki yanma sonucu ortaya çıkarak egzoz ile atılan bir gaz
Karbonmonoksit (CO): Motordaki yanma sonucu ortaya çıkarak egzoz ile atılan çok zehirli bir gaz
Karbüratör: Motorda yanma işlemi için gerekli olan yakıt-hava karışımını düzenleyen parça
Kaporta: Motorun üstünü örten açılıp kapanabilen metal kapak
Kardan Mili (Şaft): Hareketi vites kutusundan alarak diferansiyele ileten parça
Karoser (Kasa): Otomobilin tüm dış aksam ve çeperi
Karter: Motorun alt tarafını kapatarak, hareketli motor parçalarını dış etkilerden koruyan, motor yağını depolayan parça
Katalitik Konvertör (Katalizatör): Egzoz sisteminden atılan gazları zararsız hale getirmek için kullanılan parça
Kavrama: Motor krank mili ile güç aktarma organlarını birleştiren ve ayıran sistem
Kısa Far: 25 metre mesafeyi aydınlatan far
Kışlık Lastik: Normal lastiklere göre soğuk havada sertleşmeyen ve üzerinde vakumlu kanallar bulunan lastik
Klima: Otomobilin ısısının istenilen biçimde ayarlanmasını sağlayan sistem
Kokpit: Sürücünün bulunduğu ve otomobilin kontrol edildiği aracın ön bölümü
Kondansatör: Motorlu araçlarda ateşleme sisteminin bir parçası
Kontak Anahtarı: Çevrildiği zaman ateşleme ve marş devresine elektrik akımı göndererek aracın çalışmasını sağlayan anahtar
Kör Nokta: Dikiz aynalarından arkadaki veya yandaki aracın görünmediği açı
Krank Mili: Pistondan aldığı doğrusal hareketi biyel yardımı ile dairesel harekete çeviren ve bu hareketi volan ve kavramaya ileten parça
Kutup Başları: Akünün pozitif (+) ve negatif (-) uçları
L
Lastik: Otomobilin zemin ile temasını sağlayan, janta monte edilen, içinde basınçlı hava tutabilecek şekilde tasarlanmış; kauçuk, kord bezi, çelik teller ve çeşitli kimyasal maddelerden oluşan parça
Lokma Anahtar: Cıvata ve somunun başını bütün köşelerinden tamamen kavrayan anahtar türü
LPG (Liquified Petroleum Gas): Sıvılaştırılmış petrol gazı
M
Manuel Vites: Vites değiştirme işlemlerinin tamamen sürücünün kontrolü altında olduğu şanzıman türü
Marş Motoru: Kontak anahtarı çevrilerek otomobil çalıştırıldığında motora ilk hareketi veren parça
Metal Yorgunluğu: Aşınma, yüksek basınç ve ısıya maruz kalan metal parçaların deformasyonu
Moment (Tork): Motordan tekerleğe iletilen çekiş kuvveti
Motor: Isı enerjisini mekanik enerjiye dönüştürerek otomobilin hareket etmesini sağlayan sistem
Motor Yağı: Motorun hareketli parçalarında ısınma sürtünmeyi azaltarak verimli çalışmasını sağlayan yağ
Motorin (Mazot): Ham petrolden elde edilen ve otomobillerde yakıt olarak kullanılan bir hidrokarbon
MSR (Motor Schleppmomenten Regelung): Moment düzenleme sistemi
MTV: Motorlu Taşıtlar Vergisi
N
Navigasyon: Gidilecek adrese en kısa ve en hızlı şekilde ulaşılmasını sağlayan haritalı dijital yardımcı, yol kılavuzu
O
Off Road: Arazi için üretilmiş 2WD veya 4WD çekiş gücüne sahip araçlar
Oktan: Petrolde bulunan, renksiz, sıvı durumunda hidrokarbon
Otomatik Vites: Otomobilin devrini, hızına göre otomatik ayarladığı şanzıman türü
Ö
ÖTV: Özel tüketim vergisi
P
Panoramik Cam Tavan: Otomobilin üstünün tamamen özel camdan oluştuğu tavan
Patinaj: Kaygan veya yumuşak zeminden dolayı tekerlekler döndüğü halde otomobilin ilerleyememesi
Pert: Ağır hasarlı otomobil
Piston: Silindir içinde iki ölü nokta arasında hareket ederek, yanmış gaz basıncını biyel yardımı ile krank miline ileten mekanizma
Platin: Distribütör içinde bulunan ve geçen akım ayarını kontrol eden parça
PSI: Değeri 0,068 atmosfer olan basınç birimi
R
Radyal Lastik: Gövde katları düz olarak dizilmiş lastik türü
Radyatör: Soğutma sıvısının pompalandığı silindir ve motor bloğu boyunca dolaşan soğutma kanallarından sistem
Regülatör: Alternatör ile elde edilen doğru akımın ayarlanması için kullanılır.
Rezistans: Otomobilde arka camları ısıtarak buğu ve buzlanmayı önleyen sistem
Rezistör: Bujinin orta elektrotu üzerinde bulunan, yüksek ateşleme voltajının radyo üzerinde meydana getirdiği parazitleri önleyen parça
Rot: Direksiyonla tekerlekler arasındaki bağlantıyı sağlayan parça
Rot-Balans Ayarı: Tekerleklerin yönü, açısı, ağırlık dengesi ve doğrultusunun ayarlanması
Rot Başlığı: Birlikte hareket eden rot ve deve boynu parçalarını birbirine bağlayan pimli bağlantı elemanı
Rölanti: Otomobil hareketsiz durumdayken, motorun minimum yakıtla düzgün bir biçimde çalışması
S
Sedan: En az dört kişilik geniş bagaj uzantısına sahip otomobil türü
Segman: Sıkıştırma ve yanma basıncını sağlamak için pistonla silindir arasındaki boşluğu kapatan ve silindir yüzeyine yüksek hızdaki kompresyonu tutabilecek yağı sağlayan parça
Segment: A,B,C,D,E,F ve G şeklinde otomobil sınıfları
Sıkıştırma Zamanı (Kompresyon): Pistonun alt ölü noktadan üst ölü noktaya yaptığı hareket sonucu hava-yakıt karışımının sıkışmakta olduğu zaman
Silindir: Motorda gücü sağlayan hareketli parçalar olan pistonların yukarı aşağı hareket ettiği silindir şeklindeki yuva
Silindir Hacmi: Pistonların bulunduğu silindirlerin litre, cc ve cm3 cinsinden hacmi
Silindir Bloğu: Silindirlerin ve diğer parçaların monte edildiği motorun temel bölümü
Silindir Kapağı: Silindirlerin üstünü örten metal plaka
Sis Farı: Otomobilin önünde ve arkasında bulunan, sisli havalarda görüşü sağlayan far
Soğutma Sistemi: Yanma sonucu meydana gelen sıcaklığı optimum seviyede tutarak motorun aşırı ısınmasını önleyen sistem
SRC Belgesi: Yük ve yolcu taşımakta kullanılan belge
SRS (Suplemental Restraint System): Airbag sistemi
Start-Stop Sistemi: Motoru otomatik olarak durduran ve sadece çalışması gerektiği zamanlarda çalıştıran sistem
Station Wagon: Çatısı bagajın üzerine kadar uzanan geniş otomobil türü
Stop Lambası: Frene basılınca otomobilin arkasında yanan lambalar
Su Pompası: Soğutma sisteminde su devir daim pompası
Su Soğutmalı Motor: Soğutmanın su ile gerçekleştiği motor çeşidi
Sunroof: Otomobilin tavanında bulunan, açılıp kapabilen mekanizma
Supap (Valf): Silindirlerin üstünde yer alan, açılıp kapanarak yakıt/hava karışımının silindire emilmesini ya da egzoz gazlarının silindirden atılmasını sağlayan parça
Susturucu: Egzoz gazlarının egzoz borusunda yapmış olduğu sesi azaltan parça
SUV (Sport Utility Vehicle): Asfalt yol ve arazi şartlarına uyumlu spor amaçlı otomobil
Ş
Şaft: Vites sistemi ile diferansiyeli birbirine bağlayan parça
Şanzıman (Vites): Motordan alınan gücün tekerleklere iletilmesi işleminde, aracın bulunduğu hıza göre değiştirilen mekanizma
Şasi: Otomobilin karoseri dışında bütün parçalarını kapsayan ana bölüm
Şarj Dinamosu: Aküyü şarj eden ve elektrik donanımıne gerekli doğru akımı sağlayan parça
Şarj Sistemi: Dinamo ve regülatör olmak üzere iki ana parçası olan, motorun meydana getirdiği mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren sistem
T
Tekleme: Silindirlerde gerçekleşen ateşlemenin sorunlu olması ya da hiç ateşleme olmaması durumu
Termostat: Motor sıcaklığını ayarlayan otomatik ısı anahtarı
Test Drive: Test sürüşü
Tevzi Makarası: Ateşleme bobininden gelen yüksek voltajı distribütör kapağındaki uçlara ileten parça
Tiptronic (Triptonik) Vites: Vitesin manüel ya da otomatik olarak kullanılabilmesine olanak sağlayan şanzıman türü
Titreşim Damperi: Krank milinde oluşan titreşimleri önlemek için krank miline takılan parça
Torna: Metal malzemelere şekil verme işlemi
Transistör: Elektronik devrelerde anahtar görevi gören, gerilim ve akım kazancı sağlayan yarı iletken devre elemanı
Triger: Egzantrik mili ve devirdaim pompasını döndüren kayış
Turbo: Motorda egzoz gazını yüksek basınçla dışarı atıp motorun daha güçlü ve daha verimli çalışmasını sağlayan türbin
Tubeless Lastik: İç lastiği olmayan lastik
Türbulans: Hava-yakıt karışımının silindirdeki hızlı dönüş hareketi
U
Uzun Far: 100 metre mesafeyi aydınlatan ve sellektör yapmaya yarayan far
Ü
Üst Ölü Nokta: Pistonun silindir içinde çıkabildiği en üst nokta
V
Vakum: Silindir içindeki basıncın, atmosfer basıncından düşük olması durumu
VSA (Vehicle Stability Assist): Elektronik denge sistemi, ESP
V Tipi Motor: Silindirleri iki eğik düzlem üstünde olup V şeklinde olan motor türü
Venturi: Karbüratörde havanın hızını arttırarak vakum meydana getiren parça
Viskozite: Sıvıların akış kapasitelerini gösteren birim
Vites (Şanzıman): Motordan alınan gücün tekerleklere iletilmesi işleminde, aracın bulunduğu hıza göre değiştirilen mekanizma
Vites Kutusu: İleri ve geri vites dişlilerinin bulunduğu mekanizma
V Kayışı: Volan, şarj dinamosu ve marş dinamosunu birbirine bağlayan kayış
Volan: Volan krank miline bağlanan, kavramaya yataklık eden ve kavrama diskine hareket veren bir kavrama parçası
Vuruntu (Detenasyon): Silindirde bulunan hava-yakıt karışımının buji tarafından ateşlenmesinden sonra yanmanın düzensiz olarak gerçekleşmesi
W
WD (Wheel Drive): Tekerlerin çekiş sayısı ve özelliği
X
Xenon Far: İçeriğindeki Xenon gazı sayesinde normal farlara göre daha yoğun ve daha net aydınlatma sağlayan far
Y
Yağ Basıncı: Motor çalışır durumda iken ortaya çıkan yağ basıncı
Yağ Pompası: Motor içinde bulunan yağı karterden emmek suretiyle diğer bölümlere gönderen pompa
Yağ Seviye Çubuğu: Motor içindeki yağın miktarını kontrol etmek için kullanılan çubuk
Yağ Tahliye Supabı: Motordaki yağın fazla olması durumunda dışarıya atan supap
Yağlama Sistemi: Motor içinde aşınmayı önlemek için hareketli parçalara gerekli yağı sağlayan sistem
Yakıt Deposu: Otomobillerde benzin, motorin veya LPG‘nin depo edildiği bölüm
Yakıt Pompası: Yakıtı depodan karbüratöre gönderen pompa
Yanma Odası: Motor içinde hava-yakıt karışımının yandığı bölüm
Yatak: Motor içinde dönerek hareket eden motor parçalarını gerekli durumda tutan bölüm
Yol Bilgisayarı: Sürücüye otomobilin yakıt tüketimi, sürüş mesafesi ve sürüş profili hakkında bilgi sağlayan sistem
On numara bir araştırma olmuş, elinize sağlık.
YanıtlaSilİnternette Otomobil Terimlerini Anlatan En guzel yazı. Teşekkürler Bora Atabek
YanıtlaSilA dan Z ye merak ettiğim bütün Otomobil Terimlerini buldum. Çok teşekkürler.
YanıtlaSil