2000’li yılların ortalarından bu yana batarya ve güç
yönetimi teknolojilerindeki ilerlemeler, değişken petrol fiyatlarının sebep olduğu
endişeler ve sera gazı azaltma gereksinimi elektrikli otomobilleri yeniden
gündeme getirdi.
Elektrikli otomobiller 19. yüzyılın sonlarında ve
20.yy’ın başlarında oldukça revaçtaydı, fakat içten yanmalı motor
teknolojisindeki ilerlemeler ve petrol kullanan araçların ucuz olarak toplu üretimi elektrikli araçların gelişimini
engelledi. 1970 ve 1980’lerdeki enerji krizleri elektrikli otomobillere kısa
süreli bir ilgi oluşturdu, fakat günümüzdeki gibi büyük kitlesel bir pazara ulaşılamamıştı.
Türkiye'de ilk elektrikli otomobil II. Abdülhamid Han tarafından İngiltere'de Messrs Immisch & Co şirketine 1888 yılında sipariş edildi. Şirketin mühendisleri Magnus Volk ve Moritz Immisch'in özel olarak hazırladıkları bu otomobil ön kısmında tek bir büyük teker yerine birbirine yakın iki küçük tekere sahipti, Immisch tarafından patenti alınan 20 Amper 48 Volt 1 beygirlik motoru vardı.
Abdülhamid Han bu otomobilden çok memnun
kalmıştı ve bu iki mühendisi ödüllendirmişti, bu sayede mühendisler
uluslararası bir üne kavuşmuşlardı. Sultan için hazırlanan bu otomobil o
zamanın teknik dergilerinde de görülebilmektedir.
Elektrikli otomobiller bazı kriterlere göre değerlendirilebilir;
Fiyat Aralığı:
Elektrikli otomobillerin satın alma fiyatları sıradan
içten yanmalı motorlu otomobillerin fiyatlarından oldukça pahalıdır, hatta
çeşitli ülkelerdeki elektrikli otomobil için devlet teşviklerine rağmen durum değişmemektedir. Yüksek
fiyatın temel sebebi ise bataryalardır. Örneğin Renault Zeo Zen'in fiyatı ve
batarya kiralama çizelgesi aşağıdaki gibidir.
Bakım Masrafları:
Elektrikli bir
otomobilin çalışma masraflarının çoğu batarya bakımı ve olası yerleşimiyle
ilgilidir çünkü elektrikli bir aracın motorunda sadece beş hareketli parça
varken, benzinli bir aracın içten yanmalı
motorunda yüzlerce parça bulunur.Elektrikli otomobiller değiştirilmesi gereken
pahalı bataryalara sahiptirler fakat bunun dışında özellikle yaygın lityum
tabanlı tasarımlarda çok düşük
bakım masrafları bulunmaktadır.
Yakıt Tüketimi:
Elektrikli arabalar benzinle çalışan arabalara göre
havayı daha az kirletir. Yani benzinle çalışan arabaların çevre dostu
alternatifleridir. Hybrid teknolojisiyle bir arabanın benzin tüketimini %50 ye
varan oranda düşürebiliyor olması da bu konunun önemini net bir şekilde
açıklamaktadır.
Batarya Ömrü:
Elektrikli araç batarya tasarımları lityum-iyon ve
lityum tabanlı başka biçimleri üzerine odaklanmıştır, alternatif batarya
çeşitleri de kullanılabilmektedir. Hibrid elektrikli araçlar her ne kadar elektrik ile
çalışacak olsa da günümüz teknolojisiyle en hızlı 7 saatte şarj olabilmekte ve
bu şarj ile en fazla 100-160 km mesafe gidilebilmekte. Pilin ömrünün 2000 şarj ile sınırlı olduğu da
düşünüldüğünde en fazla 6 yıl sonra pilin yenilenmesi gerecek ve yüksek
maliyetten dolayı kimse yanaşmayacak. Ancak henüz bu
teknolojisin başlarında olduğumuzu ve bu alandaki gelişmelerin çok hızlı
ilerleyeceğini de düşünerek 10-15 yıl sonra çok daha hızlı şarj olan pillerin
üretilmesi ve tek şarj ile çok daha uzun mesafe yol alınabileceği de kesin.
Smart ED
Fiyatı: 24.000 Euro
Şarj Maliyeti ve İstasyonlar:
Hybrid arabalar kendi kendini şarj ettiğinden bu
arabalarda şarj sorunu yoktur. Ancak geleceğin arabaları hybrid ve Elektirik
kombinasyonlu arabalardan oluşacak ve bu arabalar pille (batarya) ile
çalışacağından şarj edilmesi gerekecek. Bugünün
teknolojisi ile en hızlı 7 saatte dolan bataryalar ile 100-160 km arası yol
alınabilmekte. Almanya’nın en büyük enerji şirketlerinden RWE’den Carolin Reichert
teknolojik gelişmeler sayesinde gelecekte bu araçların 20 dakikada şarj
edilmesinin mümkün olacağını söylüyor ancak bu elektriğin evlerde kullanılan
elektrikten daha yüksek voltajlı olacağını da sözlerine ekliyor. Benzin
istasyonu yerine şarj sistemlerin yapılabileceği istasyonlar gelecek. Şarj için
otoparklar, mevcut benzin istasyonları bina girişleri gibi yerler düşünülmekte.
Vergi:
Birçok ülke
tarafından hibrid ve Elektrikli otomobiller teşvik edilmekte ve bu araçlardan
alınan özel tüketim vergilerinde yüzde 50’lere varan oranda indirim uygulamakta.
Yine motorlu taşıt vergilerinde de indirimlere gidilmekte. Çevre dostu
olmasından dolayı teşvik kapsamına alınmakta. Petrol ve petrol ürünlerinden alınan Özel Tüketim
Vergisi (ÖTV) devletler için de en büyük gelir kalemi olma özelliğini taşıyor.
Aslında yakıt fiyatlarının yüksekliği devletlerin uyguladığı ÖTV den kaynaklanıyor. Böylesine yüklü bir gelir kalemini hiç bir devlet kaybetmek
istemeyecek.
Nissan Leaf Modeli
Fiyatı: 27.620 Dolar
Hava Kirliliği Karbon Emisyonu:
Elektrikli otomobiller şehirlerde temiz havaya katkıda
bulunur çünkü zararlı bir atık üretmezler; is (partiküller), uçucu organik
bileşikler, hidrokarbonlar, karbon monoksit, ozon, kurşun ve çeşitli nitrojen
oksitleri gibi. Temiz hava genelde yereldir çünkü bataryayı tekrar şarj etmek
için kullanılan elektrik kaynağına bağlıdır, hava kirliliği emisyonları üretim
santrallerinin olduğu yere kaymaktadır. Salınan karbon dioksit miktarı, aracı şarj
etmek için kullanılan güç kaynağının emisyon yoğunluğuna bağlıdır, araç bazında
düşünüldüğünde söz konusu aracın verimliliği ve şarj işlemi sırasında kayıp
olan enerjiye bağlıdır.
Elektrik motorları yüksek güç/ağırlık oranı
sağlayabilirler ve bu motorları destekleyen yüksek akımlar sağlayan bataryalar
tasarlayabilirler.
Bir elektrik motorunun torkunun akımın fonksiyonu
olması, dönel hızın olmaması sebebiyle içten yanmalı motorlu araçlarla
karşılaştırıldığında elektrikli araçlar ivmelenme esnasında daha büyük bir hız
aralığında yüksek torka sahiptir. Elektrikli bir araçta tork oluşurken herhangi
bir gecikme olmaması elektrikli araç sürücülerinde yüksek bir memnuniyet oluşturdu.
Enerji Verimliliği:
İçten yanmalı motorlar nispeten yerleşik yakıt
enerjisini itme gücüne dönüştürürken verimsizdirler, enerjinin çoğu ısı olarak
harcanmaktadır. Diğer taraftan, elektrikli motorlar depolanmış enerjiyi aracı
sürme gücüne dönüştürürken çok daha verimlidir ve elektrik tahrikli araçlar
hareketsizken veya kendi kendine giderken enerji harcamazlar ve kaybedilen
enerjinin bir kısmı, frenin tutması sırasında bir miktar enerji kaybedilir ve
yeniden üretimli frenleme sayesinde yeniden kullanılır, yeniden üretimli
frenleme, frenleme esnasında kaybedilen enerjinin beşte biri kadarını tutar.
Tipik olarak, sıradan benzinli motorlar aracı hareket ettirmek için veya güç
aksesuarları için yakıt enerjisinin sadece %15’ini etkin bir şekilde kullanır.
Dizel motorlar %20’lik bir verimliliğe sahipken, elektrik motorlu araçlar %80
civarı bir verimliliğe sahiptir.
Modeller:
Tesla S
Fiyatı: 160.000 Euro
Bazı ülkelerde bulunan seri üretim modelleri
şunlardır: Tesla Roadster, REVAi, Buddy, Mitsubishi i MiEV, Nissan Leaf, Smart
ED, Wheego Whiplife, Mia Electric, BYD e6, Bollare Bluecar, Renault Fluence
Z.E., Ford Focus Electric, BMW ActiveE, Coda, Tesla Models, and Honda Fit EV ve
Renault Zoe’dir.
Ülkemizde yerli üretim için çalışmalar devam etmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum yaparak bize yardımcı olursanız çok memnun oluruz. Şimdiden teşekkürler